TORSDAG OG HUSMANSKOST... :)

30.01.2014 17:05

HJEMMELAGETFIKSEGRATENG  MED GRØNNSAKER...

Middagen i dag blir hjemmelaget fiske grateng fra bunnen av  : )

INNHOLD:

1 L . melk

1/2 l kraft i fra trekking av fisken

 4 gulrøtter

2 storeløk

1 persillerot

1 liten purre

3 dl makaroni

1 kg fisk  av ønsket slag  jeg har brukt torsk til denne ,, isgalt er super fiks  til gratenger , supper osv da  den er litt fastere i fisken ,,

  man kan selvfølgelig øke mengde fisk om det er ønsket 

ca 100 gr smør

ca 100 gr mel

3 eggeplommer

3 eggehviter

og sake til med salt , pepper ,curry  og muskat

ca 100 gr revet ost

Trekk fisken forsiktig i godt saltet vann  og sett fisken til side

Fin kutt alle gr.sakene og fres di opp med smør

Når gr.sakene er blanke og myke  tilsettes melet

bland dette godt inn å spe så på med melk og kraft

La dette puttre en god stund mens du venter på dette koker man opp makaroni

når den er klar så tilsettes eggeplommer  og eggehvitten piskes stiv i mens ,, :)  

Når alt er klart blandes makaroni inn,  smak så til med krydder, så er alt klart for å tilsette fisken ,  fiksen tilsetter jeg så sent som mulig da jeg ønsker  gode biter i  om man rører for mye etter fisken er tilasatt så blir fisken fort "borte" ,, løft fisken lett inn å så  blander man inn eggehviten

gratengen er i aluformer og jeg har drysse på knust kavring for å få en sprø topp

  Nå har jeg middag som  bare kan  taes opp av fysen og tines så er den klar for å settes i ovnen og middagen er klar på et blunk :)

Stekes i ovnen på 200 -225 grader i ca 25 min :)