ROCK`N ROLL SPARE RIBS

16.01.2014 18:43

TORSDAG OG KOSE MAT :)

Lei den vanlige maten så i dag bestemte jeg for å sette sammen smaker som jeg trur kan funke bra i sammen ,, :)   så jeg endte opp med rocke`n roll spare ribs:)

 

Dette er da ingridensene jeg brukte til marinaden :)  spare ribsen har jeg   kryddret med maldon salt og grovkværnet  pepper

 forma skal kles med folie og dampes på 160 grader til di slipper beina   taes så ut  for å ha på marinaden  og steks nå videre uten folie,, :)

bildene kommer fort løpende :) 

Som til behør har jeg tenkt å ha hjemme laget potet mos,,,,

POTETMOS :

Amandine poteter , litt  ,  en  eggeplomme og smakes til med salt og pepper,,

 Når man lager potet mos hjemme  må man huske å IKKE ha salt i vannet under koking av potetene da  vil potet mosen få en "lim" konsistens

kok opp potetene  når di er møre tilsett  smør fløte og bland sammen med en moser   tilsett så eggeplommen  helt til slutt smakes det hele til med salt og pepper,,, om  man  ønsker  bruke man mismaser og  da grinden  da blir mosen fluffy og fin  men jeg synes det er bedre med noen biter her å der så gjør det for hånd,,

MARINADE :

2 dl sweet chilli saus

4 ss ketjap manis dette er en type soja olje som er litt tykkere enn vanlig  soya olje

saften fra 1/2 lime

1 chilli

1/2 chinesisk hvitløk

litt revet ingefær

litt koriander  om det blir for mye koriander blir den veldig dominerende

Spare ribs`en dampes på 160 grader til den slipper beina  smøres så inn med marinaden i  ca 20-30 min

Jeg velger å ha potet mos ved siden av i dag  en men  man velger selvsagt det man vil ha om det er ovnsbakte  , gratinerte , chips eller bakt potet ,,

jeg hadde  også tenkt å ha brocoli ved siden av men var ikke mere igjen i skapet,,, 

Her er spare ribsen fått på marinaden og  klar for runde nr, 2 i ovnen :)

Skulle jo ha vært litt gr.saker her men sånn går det når man glemmer å kjøpe det ... 

Spare ribsen varmet godt og var så mør at den smeltet på tunga ,, :)