Mandag og hundre ting som skulle ha vært gjort ...

21.10.2013 18:37

Har hundre ting jeg skal gjøre i dag så det passer dårlig at ryggen låser seg mens jeg står å lager lapskaus som skal nytes nå når det blir guffent og surt ute,,  Heldigvis så har jeg en snill samboer som har tatt over for meg og gjør siste rest,, 

Middagen i dag er kylling klubber ,salat og hjemmelaget potet salat ,,,,   kylling klubbene kryddret jeg tidlig på dagen i dag så di har stått i kjøleskapet og kosa seg og trekt til seg masse smak :)

Potet salaten lager jeg på amandine poteter og masse annet godt oppskriften kommer litt lengre ned :)

Her er hva jeg har brukt av krydder,,, ser veldig mye ut men dette er da før jeg har gnidd di  liker sterk mat så kan jo også usteres om man ikke er like glad i krydder og sterke smaker . Den høye sylinderen med krydder  køpte jeg i sverig på Nordby supermarked  den er fantastisk god til det meste  :)

Kyllingen skal brunes lett i panne før den skal settes i ildfastform for å lang tidsstekes  under stekingen skal stekeskyen heles over slik at man er får skikkelig gode og saftige klubber :)

som tilbehør i dag velger jeg å lage en potetsalat  og en lett salat ved siden av ...

Her er hva eg brukte til potetsalaten  :

5 ss rømme (lett)

2 ss majones

1 ss creme fraiche

1/2 liten løk

1/2 dl purre  

litt gressløk

6 amandinepoteter

smakes til med salt og pepper

Fremgangsmåte

Forkok potetene til di har litt motstand , for å spare litt tid  lønner det seg å kutte di i terninger alerede før du koker di  om man vil ha skallet på er det viktig å skrubbe di godt først  for å hindre en forurensning i maten . Ha godt med salt i vannet

Mens dette står på plata  fin kuttes råvarene  som skal i sammens med potetene , og "dressingen" blandes .

om man ikke blander rømmen , majonesen og creme fraiche før det andre tilsettes har d lett for at potetene ryker og alt blir til en " grøt"   bland derfor alt det som er blødt først

helt til slutt smakes det hele til med salt og pepper  og evt litt sitron

et annet lite tips er å tilsette litt finhakket suragurk og 1 ts fra laken

Enkel salat med paprika , hjertesalat , agurk og mais

Nå er kyllingen ferdig og klar for ovnen , husk å øse over kraft underveis i hele steke prosessen ;)

Sånn da  er maten klar,,,,