MANDAG , INNEDAG OG BARE KOS :)

03.03.2014 23:56

Dette har vært dagen mat og bake projekter :)

Hveteboller og kanelboller med et hint av chilli i ,,,  ja du leste riktig ,,, :)

Middagen var strimmlet ytefilet av storfe med wokede gr.saker , szeshuan saus og ris

god å mett kan jeg  gå å lege meg godt fornøyd med en dag som har vært nesten uten smerter :)

Hva skal jeg da finne på i morgen ? Jeg har jo lenge snakket om å lage skum boller,,, kanskje det skal bli dagens prosjekt ?  :) 

OPPSKRIFT PÅ BOLLER / KANELBOLLER :)

1 liter h-melk

250 gr. melis

300 gr meieri smør

2 ss lys sirup

100 gr gjær

dette varmes om til 37 grader ,, evt  sette til side halvparten av melken  koke opp og så tilsette melken slik at det kommer ned til ønsket temp

 tilsett nå gjæren  og la dette hvile i  ca 5 min

ca 1600 gr hv.mel

 1 ts bakepulver

2 ts vaniljelsukker

2 egg

 Spar ca 400 gr av melet  og bland resten av det tørre i sammen

ha nå det tørre  og eggene oppi væsken  og begynn å elte sammen når deigen beygnner å ta form tilpasser du med mengden mel slik at du  får en smidig og lett deig deigen er klar når den akkurat ikke fester seg til hendene dine

 trill di ut i passe emner og plasser di på brett jeg anbefaller ikke å ha noen flere enn  16 på brettet  da di hver seg  en god  del

pensle med egg og settes til heving i ca 45 - 50 min  pensle så på nytt å set di midt i ovnen på 225 grader i  ca 7- 10 min  

 Disse bollene er fantastisk  gode og jeg anbefaler det sterkeste på å prøve di ,,