MANDAG 06.01.13

06.01.2014 22:28

ROLIG DAG MED VÅRRULLER , KANELSNURRER OG FILM :)

Dagen i dag har bare vært "inne dag"  har kosa meg med kanelsnurrer og forberedelser av vårruller til i morgen ,,

Middagen i dag bestod enkelt og greit av hjemmelaget lasagne,,

Nå sitter jeg bare å slapper av å ser på Varg Veum  å Sriften på veggen :)

Oppsriften på Lasagne og vårruller finner du under produkter  kanelsnurrene kommer under her ,,, :)

OPPSKRIFT PÅ KANELSNURRER :)

BOLLEDEIG

  • 950-1000 gram hvetemel
  • 5 dl melk (25-30 grader)
  • 25 gram fersk gjær (eller 1/2 pose tørrgjær)
  • 125-150 gram sukker
  • 1 ts malt kardemomme
  • 1/4-1/2 ts salt
  • 1 egg
  • 150 gram smør, i terninger

FYLL

  • 100 gram mykt smør
  • 1-2 ss kanel
  • 5 ss brunt sukker

TIL PENSLING

  • 1 egg, sammenvispet
  • perlesukker (kan sløyfes)

*Bland alle råvarene sammen uten om smøret ,

*Melken varmes opp til ca 30 grader og bland så den med gjæren og litt sukker,, sukkeret fungerer som næring til gjæren og gjæren vil "jobbe" bedre

*La deigen eltes i ca 10 min  blir deigen løs reguler med litt mere mel

*Tillsett nå smøret som er delt  terninger og la dette gå i sammen ca 10 - 15 min  la deigen eltes til alt smøret er inne og  tilsett mel om nødvendig

*Sett nå deigen på et lunt sted med klede over  deigen skal  bli dobbelt så stor som før heving  om du ikke har tid til å la deigen heve i mere enn 45 min så øk mengden gjær til 50gr

*Når deigen er  ferdig hevet deles den i to og kjevles ut  og fyllet smøres utover  man velger selv om man vill smøre på smøret og strø over resten eller om man blander alt sammen og smører dette på ,

*Nå  når emne er formet til så heves di på nytt i 30-40 min

*Stekes på 225 gader i ca 10-15 min avhengig av ovnen du bruker  :)

 

Her er forberedelsene til maten i morgen  , dette skal da bli vårruller jeg lager fyllet i dag så alle smakene rekker å sette seg